Ny teknologi løfter sikkerheden

09 Feb 2018

2018 bliver året, hvor der bliver taget endnu et par skridt i retning mod de selvkørende biler. Sådan lyder det fra Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør hos FDM Motor. Søren har kigget i krystalkuglen for bilåret 2018. 

”Særligt to teknologier vinder frem i år: Automatisk nødbremse og adaptiv fartpilot, er på vej som sikkerhedsudstyr helt ned i de mindste biler. Automatisk nødbremse, hvor bilen selv bremser, hvis trafikken pludselig står stille, kommer fra de dyrere biler, hvor den har vist sit værd. Og med få undtagelser er nødbremse standard i alle nye biler - selv i billige biler som f.eks. Kia Picanto. Det er rigtig positivt”, forklarer han.

Også adaptiv fartpilot får roser med på vejen. Systemet gør, at bilen selv bremser og holder afstand til forankørende på f.eks. motorvejen. Det betyder, at lange stræk på motorvej bliver både sikrere og mere komfortable.

”Den adaptive fartpilot har hidtil hørt hjemme i de større og dyrere biler. Men nu breder systemet sig helt ned i Polo-klassen. Det er godt for trafiksikkerheden, for systemet hjælper til at undgå farlige ulykker på motorvejene. Sammen med automatisk nødbremse og vognbaneassistent, der faktisk også er på vej ind i familiebilerne, er disse teknologier de første skridt mod de selvkørende biler”, siger Søren W. Rasmussen.

 

Bedre komfort - bedre sikkerhed

Også på komfortsiden får bilkøbere glæde af teknik fra de dyrere biler. Det gælder bl.a. LED-forlygter, digitale instrumenter og stigende udbredelse af automatgear.

”De nyeste LED-forlygter lyser vejen langt bedre op end halogenlygterne. Det gør det mere behageligt og sikkert at køre i mørke. De bedste systemer følger endda bilens styring og kan selv blænde op og ned”, siger Søren W. Rasmussen.

Og så melder bilimportørerne enstemmigt om, at automatgear er på fremmarch. Også her ser FDM en lille sikkerhedsforbedring, da man som bilist bedre kan koncentrere sig om kørslen frem for kobling og gearskifte. Endelig bliver 2018 året, hvor digitale instrumenter og store, skarpe farveskærme sender de analog instrumenter på pension.

”De digitale instrumenter vinder frem i alle nye modeller, og det samme gør samspillet med vores øvrige digitale enheder som mobiltelefoner og tablets. Udviklingen går stærkt og f.eks. har Peugeot meldt ud, at de har lanceret deres sidste bil med analoge instrumenter”, slutter Søren W. Rasmussen.

Alle artikler >